Om Trippelkonferansen

Trippekonferansen er en årlig konferanse om sosialt entreprenørskap og samfunnsengasjement. Vi snakker om en trippel bunnlinje:

  1. De ansatte (people)

Historien til Q-meieriene er et godt eksempel på hva samfunnsansvar kan gjøre for de ansatte. Det påvirker lojaliteten, stolthet og eierskap til bedriften. “Vi brenner for det samme”.



2. Miljøet og lokalsamfunnet (planet)

Clarion har gjort bevisste valg omkring matsvinn, resirkulering og forbruk. Clarion-hotellene har også “We Care” som sitt engasjement for lokalsamfunn og menneskene rundt seg. Da Sola Air hotel valgte å støtte “Se Meg - barn som pårørende” gjorde det sterkt inntrykk på både de ansatte og lokalsamfunnet.

Elektrofag Jæren er også blant bedriftene som har valgt å støtte Se Meg.

3. Økonomi (profit)

En studie av Hewitt & Associates (USA) undersøkte 230 arbeidsplasser, over 100.000 ansatte og 2000 ledere i 2012 for å lære mer om sammenhengen mellom samfunnsansvar i bedriften og engasjerte medarbeidere. De fant at bedrifter med fokus på samfunnsansvar som strategi hadde 55% høyere moral og 38% sterkere lojalitet (lavt sykefravær, ansatte som sluttet i jobben m.m.) enn andre bedrifter i samme industri. Bedriftens omdømme som merkevare var også 38% bedre enn de andre bedriftene. I USA er det også et faktum at selskaper med høyt engasjerte medarbeidere har tre ganger driftsmargin og fire ganger inntjening per aksje i forhold til andre selskaper med lavt samfunnsengasjement.

Trenden er voksende i flere andre land, og vi ser tegn på at samfunnsansvar blir stadig viktigere i Norge også. Som kunder og ansatte velger vi stadig oftere bedrifter med et tydelig samfunnsansvar enn deres konkurrenter.


 
IMG_0074.JPG